Dec 31, 2008

One year ago..... we said the following in The Marker

HOPE TO SEE YOU AT THE STKI Summit 2009

האם צפויים פיטורים השנה בה  ישראלי? "לא צריך להזמין את האמבולנסים" 

בואו נשים את הקלפים על השולחן: אף אחד לא יודע אם יהיה מיתון או לא. אבל גרטנר מוכנים להמר שלא יהיו פיטורי חושבים מי צודק? ניפגש בסוף2008  . STKI לעומתם מדברים על מאות עובדים ב





האם 2008 תהיה שנה שחורה לתעשיית ההייטק המקומית? צלם: TheMarker

כך חוזה חברת המחקר STKI בדו"ח כואב לשנה הקרובה; תקציב שוק ה-IT יצמח ב-2.86% בלבד, לעומת 9.13% ב-2007 ו-15.55% ב-2006. הסיבה: המיתון העולמי שיגיע גם לכאן

24.03.08 | 10:19 גיא גרימלנד
Israeli Hi-Tech and Startups

נגמרה החגיגה - המיתון חודר לתעשיית ה-IT (טכנולוגיות המידע) הישראלית. חברת המחקר STKI חוזה כי מאות עובדים בתעשיית ה-IT המקומית יפוטרו בשנה הקרובה. מנתונים המתפרסמים כאן באופן בלעדי, עולה כי שוק ה-IT המקומי יצמח ב-2008 ב-2.86% בלבד, שינוי משמעותי מאוד לעומת 2007, אז צמח שוק ה-IT המקומי ב-9.13% לעומת השנה הקודמת.

גם 2006 ו-2005 היו ורודות לעומת 2008. ב-2006 צמח שוק ה-IT ב-15.55%, וב-2005 צמח ב-12.57%. בסך הכל צפוי שוק ה-IT המקומי לגלגל 4.3 מיליארד דולר ב-2008. "זהו גידול קטן מאוד", מציין ג'ימי שוורצקופף, עורך המחקר ומנכ"ל STKI. "בכל חברות ה-IT המקומיות הוקפאו תקציבים בשל המיתון".

לתוצאות הסקר יש השפעה מהותית על שוק ה-IT המקומי. הסקר, שצפוי להתפרסם היום (ב') בכנס השנתי של STKI, כולל מאות פריטי מידע שונים המרכיבים פסיפס עצום המסביר את מצבו של שוק המיחשוב הישראלי. כל מנכ"לי ה-IT הבכירים בתעשייה צפויים להגיע לכנס, בו ייחשף דירוג חברות הטכנולוגיה. מדי שנה מתקוטטות ביניהן נס טכנולוגיות, מטריקס ומלם-תים על התואר חברת ה-IT הגדולה בישראל.

אחת השאלות שמאות מנהלי מערכות מידע נשאלו בידי חברת המחקר היתה: "לו ב-2008 היית צריך לקצץ בתקציב ה-IT שלך, באיזה תחום הדבר יבוא לידי ביטוי?". כל הנשאלים ציינו שקיצוץ יתבטא בפיטורים נרחבים. שוורצקופף מציין כי מה שמחזיק כעת את שוק ה-IT הישראלי הוא הישענות על רכישת טכנולוגיות מצד השוק הפיננסי. "אם גם השוק הזה ייפול, יפוטרו בענף אלפים".

לפי הערכות, בתעשיית ההיי-טק כ-140 אלף עובדים. "זו תהיה שנה שחורה. כל חברות הטכנולוגיה הגדולות - HP, נס טכנולוגיות, One1 ואחרות - צפו ש-2008 תהיה אופטימית, ובהתאם גייסו עובדים. אך השנה הקרובה לא תהיה אופטימית. כל החברות בנו צפו גידול ב-2008, אך הכתובת על המיתון המתקרב היתה על הקיר כבר מאוקטובר. בכל חברות ההיי-טק תהיה ירידה במכירות כיוון שמנהלי ה-IT בארגונים ובחברות הגדולות במשק ידחו השקעות בפרויקטים חדשים או יקפיאו פרויקטים. התוצאה תהיה מלחמת מחירים ופיטורים".

אילו עובדים ייפגעו?

מי שצפויים להימצא בבעיה קשה במיוחד הם בוגרי מקצועות טכנולוגיה מהמכללות. מאות מנהלי מיחשוב בחברות ישראליות הצהירו שלא יעסיקו בוגרי מכללות, לעומת בוגרי אוניברסיטאות או בוגרי יחידות טכנולוגיות צבאיות. היחידים שציינו שלא תהיה להם בעיה להעסיק בוגרי מכללות הם מנהלי מיחשוב בממשלה, מערכת החינוך, תעשיית הפיננסים ותעשיית הרפואה. בשאר התעשיות - מערכת הביטחון, תחבורה ושירותים, טלקום והיי-טק, ייצור וקמעונות - הודיעו שלא יעסיקו בוגרי מכללות בזמן מיתון. מצבם של יוצאי היחידות הצבאיות טוב מאלו של בוגרי המכללות, אבל גם הם יזכו לתשובה שלילית לגבי העסקתם בלא מעט מגזרים. מצבם של בוגרי האוניברסיטאות הוא הטוב ביותר, אך לא בטוח כמה מהם שיסיימו השנה ללמוד ייקלטו בשוק העבודה.


האם מחזות התפוצצות הבועה יחזרו?

קחו שיחת סלון טיפוסית. ארבעה זוגות נפגשים. הפיצוחים על השולחן, הטלוויזיה פועלת ברקע. כל אחד מספר על מקום העבודה. סביר להניח שמרגע שאחד הזוגות יודה כי הוא עובד בהיי-טק, הסטיגמות ישתוללו.

עובד היי-טק הוא שם נרדף למשכורת של 15 אלף שקלים וצפונה. לתנאים מפנקים בכלוב של זהב. לרכב מאזדה, לתלוש ארוחת צהריים במסעדה יוקרתית. לקרואסונים ולחמניות טריות במטבח של החברה בבוקר. לנסיעות תכופות לחו"ל.

אלא שכל הפינוקים האלה הולכים להיעלם בשנה הקרובה אם במשק הישראלי יכה המיתון. כל חברות ההיי-טק משלמות כיום שכר בשקלים ומוכרות בדולרים. הצניחה של הדולר לעומת השקל עושה שמות, בוודאי במאות חברות סטארט-אפ ישראליות שלא נערכו לכך. אבל מעבר לכך, יהיה הרבה יותר קשה למכור. אם בנקים נוספים מלבד בר סטרנס יתמוטטו והמיתון יחריף, גם מאגר הלקוחות הפוטנציאלי של חברות ההיי-טק ילך ויצטמצם.

הקפאת תקציבי ה-IT בשוק המקומי היא רק סממן למה שצפוי כנראה לקרות גם בהיקף תקציבי ה-IT העולמיים: קיפאון שמוביל לפיטורים. האם המחזה של הזמנת אמבולנסים במהלכי גלי פיטורים המוניים כמו שראינו ב-2001 יחזור על עצמו בשנה הקרובה? קשה לתפוש את זה כשכותרות העיתונים זועקות על אקזיט כמעט מדי שבוע, אבל המציאות הולכת להשתנות.

No comments: