Aug 26, 2009

TheMarker IT (article about IT spending in Israel)


אופטימיות זהירה. שוורצקופף, לופז וגינדין

כך מעריך ג'ימי שוורצקופף מנכ"ל חברת המחקר STKI. במלאת שנה למשבר הוא צופה פריחה והתעוררות בסוף 2009. ב-IDC וגרטנר רואים את בלימת ההאטה, אך התאוששות תגיע רק ב-2010

24.08.09 | 17:55 אור הירשאוגה
Israeli Hi-Tech and Startup |

בחלוף שנה למשבר רואים בכירי חברות המחקר בתחום ה-IT סימנים ראשונים להתאוששות, אולם עדיין יש ביניהם חילוקי דעות ביחס לרמת ההתאוששות הצפויה, תזמונה וחלוקתה לתחומי פעילות. כך, בעוד שמנכ"ל חברת המחקר STKI, ג'ימי שוורצקופף סבור כי אנו עומדים לפני גל של פרוייקטי מחשוב בכל השוק הארגוני בישראל, סבור מנכ"ל חברת המחקר IDC ישראל, גדעון לופז כי הנתונים משקפים את בלימת הירידה ולא בהכרח גידול. גם ברוך גינדין, מנכ"ל גרטנר ישראל, אינו שותף להערכות האופטימיות, יש יאמרו האופטימיות מדי.

שוורצקופף פרסם את התחזית שלו בבלוג שלו ברשת האינטרנט: "בהסתמך על פגישות רבות, מפות דרך טכנולוגיות של לקוחות, מפגשים ואירועים ומפגשים חברתיים מהחודש האחרון אני יכול להתחיל לחזות את תחילתה של התרחבות בשוק ה-IT הישראלי, זאת לאחר שנה בה ירד נפח השוק". שוורצקופף מעריך כי תחילת ההתרחבות בשוק תחול לאחר תקופת החגים של ספטמבר אוקטובר. למרות ההערכות האופטימיות מציין שוורצקופף כי הערכות חברת המחקר על קיטון של 12% בשוק ה-IT הישראלי ל2009 עדיין בתוקף.

"יש כרגע התעוררות בשוק ה-IT", קבע שוורצקופף בשיחה עם TheMarker IT "ברבעון האחרון של 2008 וברבעון הראשון של 2009 נעצרו לגמרי השקעות ב-IT. הרבעון השלישי מת בגלל הקיץ ובגלל החגים. ברבעון האחרון של השנה יהיה גידול ויהיו פרוייקטים כמעט בכל הארגונים", הוא מסביר. "חברות הביטוח, הטלקום, הבנקים, הצבא - כולם יוצאים עכשיו בפרוייקטים. כמעט אין משרד ממשלתי שלא הולך להוציא מכרז - רובם יצאו בנובמבר ודצמבר, בחודשים האלו ההתעוררות תגיע לשיאה. השנה הבאה תהיה טובה", הוא קובע. שוורצקופף מעריך כי למרות הקיצוץ בתכנון השנתי לתקציבי ה-IT ב2009 ארגונים רבים יבצעו השקעות בתחום ברבעון האחרון של השנה. "מרבית הארגונים קבעו ל-2009 תקציב חצי שנתי, עכשיו אנחנו מתחילים לראות שחרור של פרוייקטים", הוא מסביר. בין השאר מצביע שוורצקופף על פרוייקטים בבזק, סלקום, מנורה, ובנק הפועלים, כל אחד מאלו בהיקפים ניכרים. "אחת החברות אפילו השתמשה בתקציבים שיועדו ל-2010 כדי להתחיל עכשיו בפרוייקט מחשוב", הוא מציין.

השוק לא חוזר לצמוח, רק מפסיק לרדת

אנליסטים אחרים אינם שותפים לאופטימיות של שווקצופף. גדעון לופז, מנכ"ל חברת המחקר IDC ישראל סבור כי גם גידול מסויים מסויים ברבעון השני של 2009 לעומת הרבעון הראשון במספר מגזרים, למשל במגזר החומרה, "הנתונים לא מראים שהשוק חזר לצמוח, הם מראים כי הוא הפסיק לרדת". לופז מציין כי הגידולים המדוברים אינם גדולים ומכנה אותם "רעשים". "יש עדיין מספר מגזרים שנמצאים עדיין בתהליך של מיצוי המשאבים הקיימיים לפני הוצאה נוספת, למשל תחומי האחסון ופרוייקטים רחבים. הדברים האלו לא השתנו עדיין - מנהל מערכות מידע שקיבל הוראה להוריד את תקציב המחשוב ב-20% ב-2009, יבצע את ההוראה במשך כל 2009 - הוא לא יקבל פתאום הוראה שונה", הוא מסביר. "הקיטון בשוק לא ישתנה בעתיד הקרוב, אך הוא לא יחריף. אם הגעת לתחתית הבאר אפשר רק לעלות, אבל לא הייתי מפרש את זה כעלייה בשוק", מסביר לופז.

לופז סבור שהמגמה בשוק ה-IT הישראלי תשתנה רק במהלך הרבעון השני והשלישי של 2010. הוא מציין כי מספר תחומים, דוגמת התחום הצרכני, כמעט לא סובלים כלל מהאטה. "התחום הצרכני נהנה מביקושים חיים", מסביר לופז שמוסיף כי בתחום זה אנו צופים כעת ב"שינוי דגשים שלאו דווקא קשור למצב הכלכלי - הצרכנים עוברים לנטבוקים ומחשבים ניידים". ביחס לתוצאותיהן של חברות השירותים מעריך לופז כי היציאה מהמשבר תורגש רק ב-2010 ואולי אף רק ב-2011. "החוזים הארוכים בשוק הזה גורמים לכך שזהו תחום שנכנס מאוחר להאטה, וגם יוצא ממנה מאוחר", הוא קובע ומעריך כי "השוק הזה נכנס לתקופה לא קלה - אמנם לא תהיה ירידה משמעותית בהכנסות, אך מקורות הצמיחה יפגעו ויהיה קשה מאד לגדול". 'חזרה לשגרה' וכניסה לפרוייקטים חדשים, מעריך לופז, יתרחשו רק ב-2011.

התעוררות בתחום הצרכני

גם ברוך גינדין, מנכ"ל גרטנר ישראל, סבור כי השוק הצרכני הוא התחום הראשון שבו תחול התעוררות הוא תחום המחשוב האישי. "שוק המחשוב האישי הפסיק כבר את הצלילה והוא יראה גידול של כאחוז", קובע גינדין. "התחום הבא שבו תחול התעוררות הוא שוק השבבים שחווה ירידה של 20% בדרישה, ואחריו יבוא תורו של תחום התקשורת שניזוק פחות", הוא ממשיך. גינדין מציין כי לפי ההערכות של חברת המחקר גרטנר צמיחה "בריאה ויציבה" בתחום הIT תתרחש רק ב-2011 "ההתיישרות מהצלילה תקרה בסוף ,2009 או ברבעון הראשון של 2010 עם שונות לכל תחום", הוא אומר.

ההוצאה הכוללת על תחום המחשוב בישראל מגיעה, להערכתו של גינדין, ל-4.2 מיליארד דולר בשנה. "בשנה האחרונה ראינו ירידה של 3-4 אחוז", קובע גינדין. "בתקופה האחרונה אנחנו רואים כי תחום השירותים מפסיק להינזק. "חברות השירותים נמצאות כרגע במצב שטוח, בשוק הצרכני יהיה גידול קל - לא קורה עדיין משהו עצום, צריך לשים את הדברים במקומם".

1 comment:

Dr. Jimmy Schwarzkopf said...

http://it.themarker.com/tmit/article/7906